Rs 76,000 crore Vadhavan Port Project: A Major Boost to Maharashtra's Infrastructure

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The Union Cabinet has approved the construction of a massive all-weather deep draft port at Vadhavan, near Dahanu in Maharashtra, with a budget of Rs 76,000 crore. This port is expected to become one of the top ten ports globally upon completion.

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Representative Picture


Key Features of Vadhavan Port

  • Location and Budget: The port will be situated around 110 km from Mumbai in the eco-sensitive Dahanu taluka of Palghar district. The project budget includes land acquisition costs.
  • Joint Venture: The port will be developed by Vadhavan Port Project Ltd., a joint venture between Jawaharlal Nehru Port Authority Ltd. (JNPA) with a 74% stake, and Maharashtra Maritime Board holding the remaining 26%.
  • Phased Development: The port will be built in phases, with the first phase handling 15 million TEU containers and the second phase expanding to 23.2 million TEUs.
  • Comprehensive Infrastructure: The port will feature nine container terminals, multipurpose berths, liquid cargo berths, a Ro-Ro berth, and a Coast Guard berth.
  • Economic Impact: The project aligns with the PM Gati Shakti program, promising to boost economic activity and create direct and indirect employment for around 12 lakh individuals.
  • Connectivity: The Cabinet has also approved establishing road connectivity between the port and national highways and rail linkage to the existing rail network and the upcoming dedicated rail freight corridor.

Historical Context and Environmental Concerns

Vadhavan port is the 13th major port under India's Sagarmala initiative, aiming to make Indian ports significant contributors to the GDP. Despite its potential, the project has faced opposition due to environmental concerns and its impact on local fishermen. Efforts have been made to address these issues, including initiatives to mitigate environmental damage and support local communities.

Strategic Importance

The Vadhavan port will serve as a crucial hub for the India-Middle East-Europe Economic Corridor (IMEEC) and the International North-South Transportation Corridor (INSTC). The world-class maritime terminal facilities will promote public-private partnerships and leverage modern technologies to handle mega vessels on international shipping lines.

Government Support for Renewable Energy

In addition to the Vadhavan port, the Union Cabinet has approved a viability gap funding (VGF) scheme of Rs 7,453 crore for the country's first set of offshore wind power projects. This initiative includes funding for offshore wind energy projects off the coast of Gujarat and Tamil Nadu and upgrading two ports to meet logistics requirements for these projects.





वधावन पोर्ट परियोजना: महाराष्ट्र के इंफ्रास्ट्रक्चर को बड़ा बढ़ावा

हिंदी संस्करण

केंद्रीय मंत्रिमंडल ने महाराष्ट्र के दहानु के पास वधावन में 76,000 करोड़ रुपये के बजट के साथ एक विशाल ऑल-वेदर डीप ड्राफ्ट पोर्ट के निर्माण को मंजूरी दी है। इस पोर्ट के पूरा होने पर यह दुनिया के शीर्ष दस पोर्ट में से एक बन जाएगा।

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प्रतिनिधि चित्र


वधावन पोर्ट की प्रमुख विशेषताएँ

  • स्थान और बजट: यह पोर्ट मुंबई से लगभग 110 किमी दूर पालघर जिले के पारिस्थितिकी-संवेदनशील दहानु तालुका में स्थित होगा। परियोजना बजट में भूमि अधिग्रहण लागत शामिल है।
  • संयुक्त उद्यम: पोर्ट का विकास वधावन पोर्ट प्रोजेक्ट लिमिटेड द्वारा किया जाएगा, जिसमें जवाहरलाल नेहरू पोर्ट अथॉरिटी लिमिटेड (JNPA) की 74% हिस्सेदारी और महाराष्ट्र मैरीटाइम बोर्ड की 26% हिस्सेदारी होगी।
  • चरणबद्ध विकास: पोर्ट का निर्माण चरणों में किया जाएगा, पहले चरण में 15 मिलियन TEU कंटेनरों और दूसरे चरण में 23.2 मिलियन TEU कंटेनरों को संभालने की योजना है।
  • व्यापक इन्फ्रास्ट्रक्चर: पोर्ट में नौ कंटेनर टर्मिनल, मल्टीपर्पस बर्थ, लिक्विड कार्गो बर्थ, रो-रो बर्थ और कोस्ट गार्ड बर्थ होंगे।
  • आर्थिक प्रभाव: यह परियोजना पीएम गति शक्ति कार्यक्रम के तहत आती है, जो आर्थिक गतिविधियों को बढ़ावा देने और लगभग 12 लाख व्यक्तियों के लिए प्रत्यक्ष और अप्रत्यक्ष रोजगार के अवसर पैदा करने का वादा करती है।
  • कनेक्टिविटी: मंत्रिमंडल ने पोर्ट और राष्ट्रीय राजमार्गों के बीच सड़क संपर्क और मौजूदा रेल नेटवर्क और आगामी समर्पित रेल माल गलियारे के लिए रेल लिंक की स्थापना को भी मंजूरी दी है।

ऐतिहासिक संदर्भ और पर्यावरण संबंधी चिंताएँ

वधावन पोर्ट भारत की सागरमाला पहल के तहत 13वां प्रमुख पोर्ट है, जिसका उद्देश्य भारतीय पोर्ट को जीडीपी में महत्वपूर्ण योगदानकर्ता बनाना है। इसकी संभावनाओं के बावजूद, इस परियोजना का पर्यावरण संबंधी चिंताओं और स्थानीय मछुआरों पर इसके प्रभाव के कारण विरोध हुआ है। इन मुद्दों को हल करने के प्रयास किए गए हैं, जिसमें पर्यावरणीय क्षति को कम करने और स्थानीय समुदायों का समर्थन करने की पहल शामिल है।

रणनीतिक महत्व

वधावन पोर्ट भारत-मध्य पूर्व-यूरोप आर्थिक गलियारे (IMEEC) और अंतर्राष्ट्रीय उत्तर-दक्षिण परिवहन गलियारे (INSTC) के लिए एक महत्वपूर्ण केंद्र के रूप में कार्य करेगा। विश्व स्तरीय समुद्री टर्मिनल सुविधाएं सार्वजनिक-निजी भागीदारी को बढ़ावा देंगी और अंतरराष्ट्रीय शिपिंग लाइनों पर मेगा जहाजों को संभालने के लिए आधुनिक तकनीकों का उपयोग करेंगी।

नवीकरणीय ऊर्जा के लिए सरकारी समर्थन

वधावन पोर्ट के अलावा, केंद्रीय मंत्रिमंडल ने देश की पहली सेट ऑफशोर विंड पावर परियोजनाओं के लिए 7,453 करोड़ रुपये की वायबिलिटी गैप फंडिंग (VGF) योजना को मंजूरी दी है। इस पहल में गुजरात और तमिलनाडु के तट पर ऑफशोर विंड एनर्जी परियोजनाओं के लिए धन और इन परियोजनाओं की लॉजिस्टिक आवश्यकताओं को पूरा करने के लिए दो पोर्ट के उन्नयन के लिए धन शामिल है।


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